Kajaszemle

Őszintén a gasztroforradalomért.

VAPIANO

2016. május 18. 18:40 - kajaszemle

vapiano.jpg

  -Hát, ez nem jó. -teszi le a villát a velem szemben ülő, egészen meglepett arccal. -Pedig az egész város ide jár. Kicsit eltűnődök ezen. Nekem is az az érzésem, hogy határozottan nem jó, de inkább mondjuk úgy, hogy felejthető a leves amit kanalazok.

Mikor először jártam itt, nagyon izgatottan vártam, mit fogok kapni ettől a helytől és titkon reméltem, hogy ez egy igazi, forró, mediterrán szerelem kezdetét jelenti majd. De nem így lett. Sajnos, úgy látszik, hogy az emberek beérik a jó marketinggel, egy hangulatos, minimalista berendezéssel és némi látvánnyal. Az ízek rovására. Ha enni megyek, természetesen minden érzékemet használom, de azért az ízek mindig előnyt fognak élvezni. Az ismerőseim közül többen azt mondják, hogy azért járnak ide mert az ár/érték arány megfelelő számukra. Én magam azért vagyok bajban ezzel a kijelentéssel, mert nehezen találok itt nagy értékeket. Azt is el tudom képzelni, hogy sokan, akik kedvelik ezt a helyet még nem ettek igazán ízletes olasz ételt. Így, még inkább vezethetőek az orruknál fogva. Mindenkinek tudnia kell, hogy a Vapiano csak éppen, hogy megcsillantja az olasz konyha fűszeres csodálatosságát és az ízélmények táncra perdítő erejét. Egy olyan színházhoz tudnám hasonlítani, ahol -bár a díszlet stimmel- a színészek -vagyis a tészta, a leves, saláták, bármi, amit az asztalra tesznek- átlagosak, nem kifinomultak. Akiknek eddig a szíve csücske volt, azokat kérem, hogy próbáljanak ki más olasz éttermeket is.

Hol is kezdjem?  Én magam nagyon szoros és régi barátságot ápolok az itáliai konyhával. Olívaolaj, bazsalikom, parmezán, paradicsom… ennyi elég is a boldogsághoz. Azért mégis örülök, hogy ennél sokkal többet tartogatnak az olaszok számunkra.  A minestronéban (zöldségleves), amit elsőként rendeltem erősen megszaladt a bors, a zöldségek pedig enyhén szétfőttek benne. Még Jamie Oliver könyvéből is olyan minestronét lehet főzni, hogy azt mindenki megemlegeti. Persze, örülnék, ha csupán annyi lenne vele a baj, hogy nem emlékeztet a toszkán zamatokra. A gond igazából nem is az, hogy egyetlen nemzeti konyha ízeire sem hasonlít, hanem, hogy pocsék. Bruschetta, a kritikus pont. Soha nem felejtem el, hogy mennyire meglepődött és mekkorát csalódott a párom amikor kiderült, hogy az általam olyannyira értékelt, kedvelt és ajnározott, már-már egekig magasztalt, a sejtelmesség ködébe burkolózó, varázslatosan csilingelő nevű bruschetta valójában csak egy „paradicsomos pirítós”. (Én azért nagy védelmezően mindig hozzáteszem, hogy van még benne olívaolaj, fokhagyma és bazsalikom is.) És milyen igaza van. Szerintem is egyszerű étel, épp ezért nem értem, hogy miért olyan nehéz elkészíteni. Annyi rossz Bruschettát ettem itthon, hogy eljutottam oda, hogy inkább nem rendelek. Ezúttal kivételt tettem. Számomra ugyanis az elsőrendű olasz konyha egyik főpróbája ez az előétel. Az alapanyagok stimmelnek ugyan, de a végtermék valahogy mégsem az igazi. A paradicsomot nem vágták kellően apróra, a pirítós túl száraz  és valamivel több fűszert vártam volna.

Nem tudom, hogy történt-e már valaha ilyen velem, de immár azt is elmondhatom, hogy voltam olyan önkiszolgáló étteremben, ahol rossz volt a kiszolgálás. Önmagát ugyanis a Vapiano önkiszolgáló étteremként aposztorfálja. Többször látogattam már el hozzájuk, így kijelenthetem, hogy általában jellemző a személyzetre az udvariasság, de ez alkalommal -többször is- kivételt tettek velünk.

Az első kör után a hosszú pultnál, a mutatós PASTA felirat alatt álltunk meg bolognait és carbonarát rendelni. Tetszik, hogy lehet a tésztafajták közül válogatni. Én magam a tagliatellét kedvelem a legjobban. Nagyon látványos, ahogyan a forró serpenyőben megpirítják és összefőzik a szószt a friss fűszerekkel, majd mindezt összeforgatják a kifőtt tésztával. Még egy kis parmezán és voilá!, három-négy perc alatt már tálalva is a rendelés. Ugyanakkor, a tradicionális, olasz tésztaszószok nem így készülnek. Sajnos, ezúttal ez az újítás nem válik a bolognaim ízharmóniájának javára. Intenzív, friss, szerethető de mindketten úgy véltük, hogy ettünk már ennél jobbat is. Egyik sem volt kimagaslóan emlékezetes, megint csak hiányérzetem van, hiányolom azt a pluszt, ami egy tál hamisítatlan olasz tésztából soha nem maradhat ki. Azt hiszem, kevésbé lennék kritikus, ha nem lenne túlidealizálva, agyon dicsérve ez a gyorsétterem. A megnyitása idején -a hibái ellenére- talán még áradoztam is volna róla. Most viszont úgy érzem, a Vapianora egyértelműen ráférne egy kis fejlődés. Fel kell zárkózni, tartani kell a lépést az utolsó pár évben kialakult, jelenleg is tomboló, magyar street food forradalommal, aminek egyre tudatosabb a közönsége, így egyre fantasztikusabb meglepetéseket is tartogat teljesen elfogadható áron (ráadásul jellemzően olcsóbban mint a Vapiano). Nem lehet elkényelmesedni, hátradőlni a vendéglátósoknak egy olyan országban, ahol most kezd igazán kialakulni az igény a minőségi ételre.

Mindent összevetve, a Vapiano a formabontó ötletek hazája, egy hangulatos hely, ahová érdemes beülni egy gyors ebédre. Na, persze túlzott elvárások nélkül.

Ennyi, az annyi: Egy tál tészta vagy pizza nagyjából 1500-2500 ft között mozog. Desszertek és levesek már 1000 ft alatt, saláták 1500-2000 ft körül.

Legközelebb kipróbálom: cukorborsó, frissen vágott kakukkfűvel, fehérborban párolva, rizottóval és friss citrom levével, panna cotta

Ajánlom: hétköznapokra, siető üzletembereknek, azoknak, akiknek hirtelen nincs jobb ötletük

VAPIANO

5/2

24 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kajaszemle.blog.hu/api/trackback/id/tr188728746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jack__Bauer 2016.05.19. 13:18:57

Az összegzés (ami egyben a fülszöveg az Index főoldalán) nagyon nincs összhangban - az egyébként korrekt - kritikával.
A Vapiano szerintem egy nagyon túlértékelt gyorsétterem, gyenge fogásokkal, gyorsétteremhez képest irreálisan magas árakkal és delenként elképesztő tömeggel és ebből következő hosszú sorbaállással.
Mivel közvetlenül a munkahelyem mellett van egy, ezért időről-időre rászánom magam, de legtöbbször csalódás a vége.
Ja, és a standardizált "receptek" ellenére a végeredmény nagyban függ a "vapianist" hozzá(nem)értésétől. Az utóbbi időben már kifejezetten kérem, hogy pl. a csirkemellet ne süssék tepertővé...

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2016.05.19. 13:55:38

Bécsben is vacak a spárgás tésztájuk, idehaza meg már rég bezártak vidéken, pedig sok külföldi egyetemista járt oda.

altimus 2016.05.19. 13:59:42

a megnyitasi szinvonala nem volt rossz a vapianonak, de azota jelentoset gyengult. addig a pontig amig a jo multkoraban mar szova is tettem az uzletben a minoseget, es azota nem is tettem be vapianoba a labam, es nem is fogom.

kajaszemle 2016.05.19. 14:50:25

@Jack__Bauer: Köszi a kritikát, valóban talán egy kissé pozitívabb lett a kicsengése, mint kéne! Bár, az is igaz, hogy azt a bekezdést egy kicsit megcsonkították (lehagyták az utolsó mondatot). :)

Burgermeister 2016.05.19. 18:31:35

@Jack__Bauer: teljesen egyetértek veled....bekénemindetzárni!!!! Aki ott burkol megérdemli!!!

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.05.19. 20:58:00

@kajaszemle: Őszintén szólva a Vapiano gyorsétterem. Mint a McDonalds, a KFC, a Burger King, a Don Pepe és még ki tudja mi. Nem hasonlítanám *étteremhez*, de még olasz kisvendéglőhöz sem. Mert a kisvendéglő, a gyorsétterem, a helyiekre szabott igényes piaci büfé, és az ipari gyorsétterem 4 különböző műfaj.

A Vapiano egy gyorsétterem ami többnek akar látszani a többi gyorsétteremnél, de kevesebb lett. Igen, a McDonaldsnál is. Mert mi a McDonalds ikonikus terméke? Aki a Big Mac-et mondta az leülhet, egyes. A Big Mac menü az már kettes alá.

A Big Mac ugyanis a "kirakatburger", mint a Clubhouse is. A McDonalds fő értéke az, hogy a McDrive kapcsán tökéletesen a menet közben sorra befalható egykezes falatnyi hamburgerekkel a dugóban állva is megeszi az ember a kalóriaigényét. Rohanva. Az ikonikus termék pont ez a szolgáltatás, az ezzel megnyerhető idő. És ezért van időnként "extrázott sajtburger" több sajtburgerre akció, stb. mert az az erre való. A maga primitív, de harmonikus "ízélményével" együtt is tisztességes válasz tisztességes igényre.

A KFC modern egyen gyorsétteremnek látszó egységeiben, még a Tesco kajasorán lévőben érződik az út menti kamionos büfé koncepciója, ahonnan a környékbeliek is vitték piknikezni a kaját, de a sofőr is vitt magával az útra is egy vödörrel. És ezt őszintén csinálja. Ha gyorsétteremben összefut az ember dumálni kajálni, szórakozni tökéletes.

A Don Pepe, a Burger King is rendelkezik koncepcióval ami őszinte és működik. És lehet vitatkozni azon, hogy mennyire szemét. Mindegyik eljátszotta, hogy kis darabokat gasztrofesztiválon kézművesnek eladva az összes kritikus dicsérte, és kérdés, hogy ami az összetevőkre jellemző az baj-e. Ha arra használod amire való, és nem azon élsz 3* annyit fogyasztva, mint tervezték nem katasztrófa.

A Vapiano többnek akarja magát mutatni, de ettől még gyorsétterem marad. Ott viszont nem őszinte, nem tudja a gyorsaságot, egyszerűséget. Ezzel az erővel mehetnénk vendéglőbe is... Ami úgy maradt gyorsétterem és ezzel "junk food" hogy annak előnyeit elvesztette, és átverős, lehúzós helynek tűnik amitől elmegy a vendég kedve.

kajaszemle 2016.05.19. 21:21:36

@Válasszunk: Szerepel is a gyorsétterem szó a cikkben, bár önmagáról a Vapiano nem így kommunikál. Leginkább azoknak szólt ez az írás, akik rosszul pozicionálják és áradoznak róla... sajnos egyelőre ők vannak többen. Megszámolni sem tudom, hány pozitív visszaigazolást olvastam a Vapianoról az utóbbi években. Az én misszióm nem a kategorizáció, hanem a kritika, bár lehet, hogy ezt a vonalat ezúttal erősíthettem volna.

kajaszemle 2016.05.19. 21:33:33

@jacint70: Örülök. Én most kezdtem ezt a blogot és fontosnak találtam erről szót ejteni. Számomra még mindig aktuális ez a téma, mert sokan erősen felülpozicionálják ezt a helyet. A jelenlegi posztjaim témái közül egyébként ez az egyetlen hely, ami több éves múltnak örvend. Törekedni fogok az újonnan nyíló helyekre, de lesznek régi kedvencek/rémálmok is!

Alfréd76 2016.05.19. 23:56:59

A Vapiano tényleg rossz, valahonnan nézve. Mert lehet ott jót enni. Csak éppen nagyon drágán. Tehát a Vapiano ár/érték arányban nincs a helyén.

Meg a poszt írója sem. Én véletlenül keveredtem ide, de ennyire mű, dagályos, okoskodó mondathalmazt, ún. kritikát én még nem olvastam. Ha válaszanom kellene, hogy a Vapiano jobb a főzésben, vagy a blogger az írásban, nos, inkább a Vapianot választom. Még ha nem is jó (de legalábbis én jobban főzök). Kicsit több őszinteség, és kevesebb Oravecz/Jókai jót tenne, mert amúgy a meglátások jók.

blasiusii 2016.05.19. 23:59:44

hagyjuk el a hipszter felszínt, és tekintsünk alább: az olasz konyha "legszegényebb" ételeiről van szó. Tészta, pizza, rizs, igen kevés hús és némi zöldség: ebből élt az olasz paraszt, és persze a magyar is, amíg el nem terjedt a nagyipari tenyésztés (bár M.o.-n vélhetőleg mindig is több húst ettek, nagyhatalom voltunk benne ugyanis). A jó alapanyagok, például egy minőségi sajt feltét sokat dobnak ezeken az ételeken, de végső soron ugyanúgy a szegények eledele történelmileg. Kreálj ehhez egy tetszetős (? nekem spec. nem tetszik az enteriőr) éttermi közeget, és tessék, kész a parasztvakítás, 2000 Ft-ot minimum ott hagysz, és elégedetten balra el. Az szerintem egyenesen szomorú, ha valaki nem képes egy valamire való tésztát összedobni otthon, de ez maszek vélemény.
A lényeg csak annyi, hogy ez még csak az olasz konyha felszíne, és abból sem a leggazdagabb. De aki csak a pizzát és a pastát ismeri, annak remek.

2016.05.20. 08:58:09

@Válasszunk: nagy lájk ez a komment :)

2016.05.20. 09:14:12

Az ötlet nem rossz, a megvalósítás sem, a marketing kiváló, mert "trendi" helyet csináltak belőle. A nyitás után még odafigyeltek a minőségre egy kicsit, aztán ez egyre lejjebb csúszott/csúszik. De most már csak tartani kell a zsákot, mert dől a pénz.
Végül is gyorsétterem, a megfelelő szervezettséggel, ami ugyan nem túl vendégbarát, de hatékony. Nálam a "nincs ló, jó a szamár is" kategória. Az igazsághoz tartozik, hogy budapesti olasz étteremben ettem már rosszabb pastát, mint a Vapianoban, és ez azért lehangoló.

Palma de... 2016.05.20. 09:16:34

Szerintem, aki járt már Olaszországban, esetleg többször is étkezett olasz vendéglőkben, az pontosan tudja, hogy ez elég silány minőség ahhoz képest! Az árai magasak és a kiszolgálástól sem voltam elájulva! Konkrétan egyszer kidobtak minket, mert telt ház volt! Mi biztosan nem megyünk ide többet!

Zsiráffusz camelopardalis · http://globalicum.blog.hu/ 2016.05.20. 09:35:05

csicsás mcdonalds hamburger nélkül, túlárazott elsózott kaják, viszont pozitívum, hogy az odajáró affektáló törzsközönség miatt legalább gyorsan beburkoljuk a tésztát és max 15 percet alatt már el is felejtettük az egészet.

Pestépítő 2016.05.20. 10:22:30

hol lehet még a Vörösmarty tér 1 km-es körzetében 2-3000 ft között nagy adag főtt ételt kapni?
ja hogy sehol. na erre való a vapiano.

Holland Lovas 2016.05.20. 10:35:34

Szóval, a cikk konklúziója, hogy 1500 ft-ért ehetsz egy intenzív, friss, szerethető tésztaételt, amit 3-4 perc alatt elkészítenek, de mivel Olaszországban jobbakat lehet enni, ezért egy túlértékelt szar az egész. Khm...

A kajákat félretéve, szerintem zseniális az egész koncepció, és bárcsak én találtam volna ki ezt a hálózatot.

kajaszemle 2016.05.20. 10:53:04

@sugargiraffusplumps.: @Holland Lovas: Na, pontosan erről szól a cikkem!
"Sajnos, úgy látszik, hogy az emberek beérik a jó marketinggel, egy hangulatos, minimalista berendezéssel és némi látvánnyal. Az ízek rovására."
Jót nevettem! :D

Zsiráffusz camelopardalis · http://globalicum.blog.hu/ 2016.05.20. 10:55:37

@kajaszemle: igen, valahol vicces a dolog, hogy cukorszirupban bármilyen szart megesznek az emberek :)

kajaszemle 2016.05.20. 10:57:22

@Pestépítő: PONTOSAN. Nem is arra jó, hogy tömeghisztéria legyen belőle, hogy ez mennyire cool és igényes étterem. Rakjuk ezt helyre!

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2016.05.20. 17:33:01

@kajaszemle: Akkor Írhatnál a "nagynevű" éttermekről... Nem biztos, hogy jó a példa, mert már vagy tizenöt éves, de amikor az egyik óbudai Fő téri "brand"-ben ettem, akkor azért eléggé elkeserített, hogy választék alig volt, azok is az unalmas magyarosch sztenderdek, drágán, rossz kiszolgálással...

kajaszemle 2016.05.20. 20:58:14

@jacint70: Kedves Jácint! A terveim között leginkább olcsóbb és igényesebb éttermek és street foodozók, kávézók, bárok szerepelnek, melyek bárki számára elérhetőek. Természetesen, mindenre nyitott vagyok ezeken felül is. A felső menüsorban kialakítottam direkt erre egy modult, ott tudsz nekem éttermet ajánlani. :)
süti beállítások módosítása